Redactie
Redactie Autosport 7 september 2023
Leestijd: 1 minuut

Dominantie Verstappen vormt uitdaging voor behoud Formule 1 belangstelling

De dominantie van Max Verstappen in de Formule 1 vormt “een uitdaging” voor eigenaar Liberty Media om de kijkcijfers en de interesse voor de sport op peil te houden. Dat zegt directeur Greg Maffei van het Amerikaanse bedrijf op motorsport.com. “Het middenveld is heel interessant en we kunnen met statistieken laten zien dat er meer inhaalacties zijn dan ooit te tevoren, maar onze uitdaging om de kijkers en fans vast te houden ligt natuurlijk bij de huidige dominantie Max Verstappen.”

De Nederlander boekte afgelopen zondag een Formule 1-record met zijn tiende zege op rij. De Nederlander won dit jaar twaalf van de veertien grands prix en stevent af op zijn derde wereldtitel en het is niet ondenkbaar dat hij die al in de Grote Prijs van Qatar, de zesde race voor het einde van het jaar, kan binnenhalen. De spanning in de koningsklasse is daarmee ver te zoeken en dat kan de interesse voor de sport doen verslappen.

Maffei erkent dat. “De realiteit is dat we een zeer aantrekkelijk competitief product hebben, afgezien van het feit dat Verstappen zo ongelooflijk snel is. Hij is een fenomeen en rijdt een recordjaar. Tenzij hij een been breekt, weet ik niet wat we daaraan kunnen doen. We proberen het nu om te draaien door te zeggen: kom kijken naar Verstappen, hij boekt historische successen, dat wil je niet missen.”

Volgens Maffei zijn tv-kijkers niet de enige maatstaf voor interesse in de Formule 1. “Je moet ook kijken naar de algehele interesse. Aan de hand van de groei op Instagram, YouTube en TikTok kunnen we stellen dat de belangstelling voor de sport alleen maar groter is geworden.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.